RUST

Din BMW E34 ruster! Og den ruster rigtigt meget!! Det er helt vildt hvor meget rust der kan gemme sig i denne fine vogn og kan man ikke selv udføre arbejdet er det nok det som ligger de fleste E34 i graven.


Your BMW E34 is rusting! And it rusts a lot !! It’s crazy how much rust can hide in this fine wagon and if you can’t do the work yourself, it is probably what lies most E34 in the grave.

Rust djævelen…. / The RUST devil stuck inside the BMW E34….

Nogle ruster mere end andre – lige fra hvis de har kørt meget, kørt/boet i vest Jylland og været tæt på havvand (tænker IKKE på de druknede E34’er der var på et tidspunkt), ikke har fået NOK rustbeskyttelse i de bokshulrum der i konstruktionen m.m.

Næsten alle døre ruster i bunden af dørene,- om det er grundet plastik listerne der er klikket på – som gnider lakken i stykker og/eller dårlig sealing på samlingen af yder- og inderskal.

Ruster i/omkring tankdæksel – hvor sealing giver sig og slipper vand ind

Rust findes også ved slutningen af hjulcirklen ved baghjulene – som set herover.

Ruster under bagsædet i bunden ved fastgørelsen til selerne samt ved fastgørelsen af håndbremsekabel

Der er en sandwish konstruktion – som tillader vand m.m. samle sig og give rust næring.

Rust i løftepunkterne/blok kasserne – hvor der kan gemme sige meget rust. Er der først rust i det ydre der kan ses – er der temmelig sikkert også meget mere at finde inden under! Jeg tænker man kan bore et hul inden fra ved batteri placering/styremodul kasse og kontrollere vha. kamera på et endoskop.

Billederne herover viser fint at for at kunne komme ordentligt til – kan man blive nødt til at fjerne bagbroen,- før man kan nå ‘frisk’ stål ved gummibøsningen. (bagbroen er endnu ikke fjernet her kan jeg se)

Rust i bagklap grundet måden den yderste og inderste skal er limet/sealet sammen.

Rust vil der typisk også være ifb. med de fastgørelse tapper som er i undervognen. Når de så er begyndt at ruste – kommer rusten gennem vognbunden,- så derfor slib dem væk og beskyt efterfølgende mod rust.

Alle propper – store og små kan være udgangspunkt for rust i undervognen. Især de 2 store ‘låg’ ved bagsædepassagernes fødder.

See my repair of rust & Rot on the old 1994 E34 here!

Billederne her tilhører respektive rettighedshavere

BMW E34 bagaksel afmonteret – BMW rear subframe removed – look on really bad copper pipes for fuel!
BMW E34 bagaksel afmonteret – BMW rear subframe removed
BMW E34 bagaksel afmonteret – BMW rear subframe removed
BMW E34 bagaksel afmonteret – BMW rear subframe removed
Venstre ABS sensor gennemføring – left ABS sensor hole for wireplug

BMW E34 bagaksel afmonteret – BMW rear subframe removed

Rust under/over selebeslag, gennemrustet fra kabinen! – rust under/over mount for seatbelt, hole from inside cabine
Same as above
Beslag til højre fastgørelse af bremseslange – right fixture for brakepipe
Højre gennemføring til kabel til benzinpumpe/slidindikator – right bushing for fuel pump & brakepad indicator
Bad repair done a while ago….
Højre fastgørelsespunkt til bagaksel – right fixture for subframe,- trace of repair done earlier
Klar til at trække bagaksel væk - ready to pull the subframe away
Klar til at trække bagaksel væk – ready to pull the subframe away