EVSE – opladning af EL-bilen

Hmm – sådan en smart EL-bil skal jo have strøm på.

Og – der er faktisk rigtigt mange muligheder for gode produkter,- men hvad er det faktisk man køber når man handler en EVSE / EL-bil ladeboks?

Jo – rent faktisk køber man blot en stort relæ. Det er nemlig EL-bilen som står for selve transformationen af AC til DC med dens indbyggede ladekredsløb.

De fleste EVSE er udlagt til alm. installation – dvs. max 10/13 ampere ved 230V. Typisk endda endnu lavere – f.eks. 8 ampere (8A * 230V = 1.840 Watt).

Der er intet som er gratis og jeg mener man kan forvente ca. 85-90% effektiv ladestyrke – så de 1.840 Watt fra før er nu kun ca. 1.564-1.656 Watt. Hmm.

Jeg benytter så den originale BMW Mormor lader – som kun er opført til 8 Ampere ved 230V. Set på nettet er denne Delphi (ClipperGreek) faktisk mulig at få til at afgive optil 15 Ampere. (EVSE/ladeboksen – aftale ladestrømmen med EL-bilen,- så kan man få EVSE’en til at godkende en højere strøm – tager El-bilen med glæde i mod!)

Jeg kan med min tilrettede – EVSE nu lade et sted mellem 12-15 Ampere!

Ledninger er ændret til 2,5 kvadrat med CEE stik – tilsluttet 16 A.

Jeg lader nu med et sted mellem 2.760-3.450 Watt – uden tab….

Men det gør nu – at når jeg er kommet hjem med min skønne i3’er ca. kl. 16:30,- er den fuldt opladet ca. kl. 22:00. Tidligere med den Originale BMW EVSE – var bilen først fuldt opladet et sted tidligt om morgen!

 

BMW i3 BEV / 2014 – Allego i Odense ved Sunset Boulevard CCS